Verzoek tot beëindiging van de terbeschikkingstelling bij ziekmelding vastleggen

Volgens de Hoge Raad is een uitzendbeding rechtsgeldig wanneer daarin staat dat de uitzendovereenkomst automatisch eindigt zodra de terbeschikkingstelling van de uitzendkracht op verzoek van de inlener eindigt, zelfs als dit verzoek verband houdt met ziekte. Met andere woorden; meldt de flexkracht zich ziek, dan is dit het einde van de overeenkomst. Toch is het uitzendbeding in de uitzendcao’s gedeeltelijk nietig verklaard.

Verzoek van de inlener

Nikki Wilmink, arbeidsrecht advocaat bij MulderVanGeel – ondersteunt regelmatig uitzendorganisaties bij de juridische aangelegenheden van flexibele arbeidsrelaties – licht dit verder toe: “Dit komt doordat de uitzendcao’s gebruikmaken van een ‘fictief verzoek’ van de inlener om de terbeschikkingstelling te beëindigen in geval van ziekte. De Hoge Raad oordeelt nu dat dit in strijd is met de wet, omdat er een daadwerkelijk verzoek van de inlener moet zijn gedaan. Daarom is de cao-bepaling gedeeltelijk nietig verklaard.”

Verzoek vastleggen

Maar wat betekent dit precies in de praktijk? Wanneer is een ‘verzoek’ rechtsgeldig? Wilmink: “Zo’n verzoek is rechtsgeldig als je daadwerkelijk kunt bewijzen dat de inlener een verzoek tot beëindiging van terbeschikkingstelling heeft gedaan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een mail of bijvoorbeeld in de software die je gebruikt.”

Notificatie na ziekmelden

Binnen ons midoffice platform kunnen onze klanten bijvoorbeeld instellen dat de inlener een notificatie krijgt op het moment dat de flexkracht zich ziek meldt. Met daarin de vraag of de inlener de ter beschikkingstelling wenst te beëindigen. Hier kan de inlener antwoord op geven met een simpele ‘ja’ of ‘nee’ knop en dit kan ook per mail. Op die manier is slechts een kleine toevoeging, maar ben je wel compliant en is het verzoek vastgelegd.

Ben je klant en wil je hier mee over weten? Neem dan contact op met onze servicedesk.

Ook interessant:

Service desk

Kennisbank

De kennisbank bevat artikelen die je ondersteunen bij het gebruik van e-UUR. 

Workshops

Haal het maximale uit e-UUR en meld je aan voor een workshop. 

Meer uit e-UUR halen?

Onze Customer Success collega's denken graag met je mee!